Rubén Morales Lara
Forma y vacio

25 x 34 cm (Beeld: 10 x 15 cm)
Gravure op PVC-plaat
3/10

Instapprijs: € 80 – Verkocht

Foto: David Somers

Meer over de kunstenaar en zijn werk

Rubén Morales
°1979, Mexico

In zijn werk verhoudt Morales zich tot zijn leef- en werkomgeving: het stedelijke landschap van Mexico-City. Met zijn oeuvre legt hij de stad en haar permanente verandering vast. Morales vertrekt daarbij vaak van foto’s waarin architectuur centraal staat om uit te komen bij abstracte werken waarin vormen, lijnen en volumes de hoofdrol spelen. De architectuur is niet meer altijd letterlijk zichtbaar, maar wel steeds nog in hoge mate voelbaar aanwezig in zijn gravures. In het reflectieve deel van zijn creatieproces houdt Morales zich bezig met vragen als: ‘Wat is tekenen? Hoe bouw je een beeld op? Waar komt het vandaan? Wat genereert het?’. Over het uitvoerende luik zegt de kunstenaar dat hij vooral vorm laat ontstaan vanuit het wegnemen van ruimte: materie in een tweedimensionaal vlak verwijderen. Voor Morales is zijn oeuvre ook een ruimte voor grafisch experiment, een soort visueel laboratorium met specifieke regels waarin het creatief proces en het eindresultaat hun specifieke waarde hebben. De resulterende tekeningen tonen eenheid door hun onderwerp (het stedelijk landschap en zijn voortdurende verandering) en door de procedures die werden gebruikt bij het maken ervan: de tekening als modellering en de superpositie van afbeelding en informatie. De som van de referent plus de procedure is bedoeld om tot een tekening van een moment van verzamelde tijd en verandering te komen; om een ​afbeelding te maken die heen- en weer slingert tussen het abstracte en het landschap. Morales sluit zich aan bij de ideeën van Francis D. K. Ching en Steven P. Juroszek die stellen dat tekenen een middel is dat het denken beïnvloedt zoals een gedachte leidt tot de tekening. Door een idee op papier te schetsen kunnen we het onderzoeken en classificeren, net zoals het woorden geven aan een gedachte helpt de gedachte te vormen en te ordenen. Gedachten concretiseren en zichtbaar maken, stelt ons in staat om ernaar te handelen, ze te analyseren, ze onder een nieuw licht te zien, ze te combineren volgens nieuwe formules en ze te veranderen in nieuwe ideeën.

Rubén Morales coördineert samen met Ernesto Alvaro ‘La Trampa. Grafica contemporaneo’, een werkplaats voor grafische kunsten in Mexico City. Zij maken daar niet alleen hun eigen werk, maar begeleiden er ook andere hedendaagse kunstenaars bij grafische procédés.

Het werk van Morales werd reeds uitgebreid getoond in galeries en musea in Mexico en daar buiten, o.a. in La Petite Mort Gallery (Ottawa, Canada, 2014), el Polyforum Cultural Siqueiros (Mexico City, 2015) en el MUMART (La Plata, Argentina, 2015). Zijn werk werd ook geselecteerd voor verschillende biënnales zoals la VI y VII Bienal de Yucatán (2014 y 2016), la Primera Bienal de los Volcanes (Cuernavaca, Morelos, 2015) en la II Bienal Internacional de Grabado y Estampa José Guadalupe Posada (Aguascalientes, México, 2015). Hij won een eerste plaats op la 7ª. Bienal Miradas, Tijuana, México, 2016 en een eervolle vermelding op el XI de Arte Gráfica Jesús Nuñez, La Coruña, España, 2016.

Katleen Schueremans