Koba De Meutter
Houder (ovaal) muur/tafel horizontaal, 2019

52 x 30 x 35 cm
Metaal, hout, print op papier

Instapprijs: €445

Meer over de kunstenares en haar werk

Koba De Meutter
°1992, België

Koba De Meutter maakt geen autonome sculpturen maar losse elementen die pas echt een functie krijgen en tot sculptuur verworden wanneer ze er ingrepen mee doet – vaak in de publieke ruimte. Ze zijn telkens opnieuw combineerbaar en kunnen naar gelang de context anders functioneren. Het zijn als het ware schakels die doorheen haar oeuvre mee evolueren en andere functies krijgen. Ook in Mexico-City – waar De Meutter in het najaar van 2017 een aantal maanden op residentie was – ging ze de straat op met vooraf gecreëerde, kleine, metalen structuren om er op verschillende plekken interventies mee te doen. Het waren bijvoorbeeld voetjes die een watermeloen droegen, of een houten fruitkistje, of metalen elementen die een houder werden om een werk in een oplage van posters in te presenteren. De foto’s van deze interventies en de sculpturen die tot stand kwamen, leidden – samen met een reeks tekeningen die ze op een tweede residentieplek in Oaxaca maakte – tot de publicatie So That Afternoon We Both Made an Empty Circle. Voor de presentatie van het boek maakte De Meutter ook weer verschillende functionele elementen: holle, metalen buisjes die bijvoorbeeld aan de muur of aan een tafel gemonteerd kunnen worden, en een horizontale of wat gekantelde, diagonale houder om het boek op te presenteren of een als editie op karton uitgevoerde foto daaruit. Maar de elementen zijn niet alleen functioneel, ze refereren ook aan Mexico, waar door middel van zelfgemaakte structuren eveneens op veel verschillende manieren beelden getoond worden.
Wie één van de werken in huis haalt, kan die naar eigen believen invullen: op de horizontale drager past net zo goed een vaas of een potje en de diagonale drager zou ook als muziekstandaard kunnen dienen of een ander kunstwerk kunnen presenteren dan de editie uit het boek. Opnieuw betreft het hier schakels om zelf een functie aan te geven en een sculptuur mee te maken.

Koba De Meutter (°1992) volgde – na een jaar dwarsfluit aan het conservatorium in Brussel – grafiek en tekenkunst aan LUCA Sint-Lucas Beeldende Kunst Gent. Werk van Koba De Meutter was onder andere te zien in de volgende tentoonstellingen (selectie): Spoor 8 spoor 4, (solo) in croxhapox, Gent, 2014; Positie kiezen, Emergent, Veurne, 2015; STATIONSSTR.—NINOVE, Voorkamer Lier / Netwerk Aalst, Ninove, 2015; De centrale periferie (met Hannelore Van Dijck) DEstudio, Antwerpen, 2016; nog 3 en een 1/2 uur (met Peter Morrens), Loods12, Wetteren, 2016; Ležerna razmjena bez panike, Charlama, Sarajevo, 2017; Enough to prove that the black sky is truly of mankind and not painted on the windowpane (met Hannelore Van Dijck) DMW Artspace, Borgerhout, 2018; One story from Mexico to take away (solo), AIR, Antwerpen, 2018; The gulf between, de Warande, Turnhout, 2019. Koba De Meutter deed residenties in R.A.T Mexico City, CASA WABI, Oaxaca, Mexico, sept.-okt. 2017; MANSION, (project en boek met Mohamad Kanaan) Beirut, aug.-sept. 2018.

Anne-Marie Poels