Arno Roncada
Chocolate car #1

40 x 53,3 cm (afmetingen zonder kader)
Digitale print, lambda kleur, mat

Instapprijs: € 920

Meer over de kunstenaar en zijn werk

Arno Roncada
°1973, België

Arno Roncada benadert fotografie in een conceptuele stijl, gelieerd aan een vraagstelling. Concrete plaatsen of situaties buigen nederig voor de stemming die hij wil dat het gecreëerde beeld oproept. De plaats van het delict is niet belangrijk. Het zijn geen (aan)denkbeelden of ontboezemingen die hij ons voorschotelt en al zeker geen documentatie van de omliggende werkelijkheid. De fotograaf werkt niet vanuit observatie. Zijn fotografie is zijn manier van storytelling. Want hij wil ons méér vertellen. Als kijker kunnen we niet anders dan ons laten meevoeren in zijn geconstrueerde droombeelden. Hij is de professor Gobelijn van zijn foto’s. In zijn werk ontwaren we veelal imaginaire, al dan niet geïdealiseerde landschappen. Deze heeft hij zorgvuldig bedacht vanuit een visuele index van ansichtkaarten, National Geographic en de pioniers van de fotografie.

De fotograaf onderricht ons als het ware in de verschillende kijktactieken, waar veel speelruimte is voor het geestesoog van de toeschouwer. Hij laat ons als het ware bekwaam worden in het kijken. Roncada deinst er niet voor terug de toeschouwer op dit wankele koord te laten balanceren en hem aan zijn lot over te laten. En voorbij dit wankel punt ontstaat het eindeloze draagveld aan betekenissen die verder reiken dan de esthetische wegdroomervaring. Documentaire fotografie zet hij in als joker om maatschappelijke thema’s aan te kaarten. Indirecte beelden zijn dan ook de boontjes in de driekoningentaart. De fotoreeks die hij in Mexico maakte, heeft het fenomeen van de “culturele franchise” als onderwerp. Lees: hoe een bepaalde site of culturele gemeenschap is onderworpen aan de invloed van een andere plaats, ver of dichtbij. Het werk Chocolate car #1 toont ons een foto uit zijn reeks The Night Hike Project. Deze auto kan je zien als een staaltje van omgekeerde migratie. Het is één van de vele wagens die illegaal geïmporteerd zijn uit de VS en tot op het bot worden opgebruikt door de armere bevolking van Mexico. Eens opgebruikt, blijven ze als sierstuk (of is het een monument?) in het landschap achter.

Hilde Van Canneyt